فروشگاه اینترنتی ارزان یدک | فروش قطعات یدکی خودرو

تاثیر حذف کاتالیزور بر خودرو  مزایا و معایبی دارد که البته توصیه می شود کاتالیزور خودرو خودرو خود را حذف نکنید در ادامه با مجله ارزان یدک همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

آشنایی با کاتالیزور خودرو

کاتالیزور در خودرو وسیله ای است که بین موتور خودرو و منبع اگزوز بسته می شود و این وسیله گاز های سمی و آلاینده های موجود در گاز هایی که از موتور احتراق خارج می شوند را به آلاینده های سمی تبدیل می کند. به همین دلیل از مبدل های کاتالیزوری برای موتور های احتراق که توسط بنزین و یا گازوئیل کار می کنند، استفاده می شود.

عملکرد کاتالیزور خودرو

طی این واکنش ها، مونو اکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن، و کربوهیدرات های حاصل از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن، نیتروژن، و آب تبدیل می شوند. اگرچه مبدل های کاتالیستی بیش ترین کاربرد را در خودروها دارند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها، کامیون ها، و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

گفتنی است، این وسیله در حقیقت در راستای پیروی از مقررات دولتی و زیست محیطی مبنی بر رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودروها ابداع شده است.

اجزای مبدل کاتالیست

کاتالیزورها به طور کلی از اجزای زیر تشکیل شده اند:

_ محل قرار گیری سنسور دوم اکسیژن

_ هسته کاتالیست: یک پوشش سرامیکی با ساختار لانه زنبوری شکل جهت نگه داری از لایه اکسیدی

_ لایه اکسیدی: یک لایه از جنس اکسید آلمینیوم، دی اکسید تیتانیوم و … که علاوه بر افزایش دادن سطح کاتالیست، وظیفه نگهداری از ماده کاتالیست را هم بر دوش دارد

_ ماده کاتالیست: مهم ترین و گران قیمت ترین ماده در کاتالیزور که به دلیل ساخته شدن از فلزات گران بها مانند پلاتین، پالادیوم و رودیوم و همچنین فلزهایی مانند آهن، منگنز، نیکل و مس و نیز عنصر سدیم در کاتالیست‌­های سه ­گانه به عنوان بافر و ذخیره­ کننده و آزاد کننده اکسیژن به کار می‌­رود تا مخلوط گاز را همواره در حد نقطه استوکیومتری نگه دارد.که همه اینها باعث گران شدن قطعه کاتالیزور شده است.

 

علائم خرابی کاتالیزور

علائم زیر نشان دهنده خراب شدن این قطعه شده است که در صورت وقوع این علائم باید هر چه زودتر آن را با نمونه جدید جایگزین کنید.

1- اولین علامت افزایش غیر عادی مصرف سوخت است که در حین رانندگی متوجه آن می شوید.

2- افت میزان شتاب به هنگام شتاب گیری علامت دیگر خرابی این قطعه است.

3- روشن نشدن خودرو یا روشن شدن دیرهنگام با استارت های مکرر نشان از خرابی این قطعه می تواند داشته باشد.

4- در تست آلایندگی، خودرو شما نمره پایین دریافت می کند که نشان دهنده خرابی کاتالیزور است که نمی تواند گازهای آلابنده را کاهش دهد.

5- روشن شدن چراغ چک یکی دیگر از علائم خرابی این قطعه است.

6- استشمام بوی ناخوشایند همانند تخم مرغ گندیده که با گذشت زمان بیشتر می شود می تواند نشانه خرابی کاتالیزور باشد.

7- کارکرد بد و ضعیف موتور که با لرزش  در دور آرام همراه است نشانه خرابی مبدل کاتالیستی است.

8– صدای تقه زدن یا انفجار به ویژه در هنگام حرکت پرفشار، دیگر نشانه خرابی یا حذف کاتالیزور است.

9- یاتاقان زدن هم پرهزینه ترین مشکل به وجود آمده از سمت این قطعه است. چرا که با حذف کاتالیزور و باز شدن راه خروج اگزوز، علاوه بر بالا رفتن دمای موتور، ممکن است سرعت حرکت قطعات موتور مانند میل لنگ و به طبع آن سوپاپ ها و پیستون ها بیشتر از حد تعریف شده بالا رود.

10- پایین آمدن دمای کاتالیزور می تواند نشانه ای از خرابی آن باشد. زیرا برای کارکرد موثر این قطعه باید دمای آن تا حدود 700 تا 800 درجه بالا رود که در صورت پایین بودن دمای آن می توان معیوب بودن آن را تشخیص داد.

11- آخرین علامت خرابی کاتالیزور این است که در حالت توقف و سرد بودن خودرو، با دست قطعه را تکان دهید و اگر در این حین صداهایی مشابه به این که دورن آن سنگریزه تکان می خورد، به گوش شما برسد می تواند علامت این باشد که شبکه های داخل کاتالیزور ریخته است.

زمان تعویض مبدل کاتالیست

عمر مفید این قطعه با مسدود شدن منافذ اسفنجی و نیز پوشانده شدن سطح اثرگذار در برابر گازهای خروجی به پایان می رسد و قطعه دیگر نمی تواند گازهای آلاینده خروجی را تصفیه کند.

از عواملی که سبب کاهش عمر این قطعه می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد: بالا رفتن حرارت، سمی شدن قطعه در اثر برخورد با گازها و مواد سمی خروجی از موتور و نیز ضربات خارج از اگزوز می تواند سبب افزایش چسبندگی، مسدود شدن منافذ و پوشیده شدن سطوح آن شود که کارایی آن کاهش می یابد.

همچنین ضعیف و بد کار کردن موتور سبب خراب شدن شمع ها، وایرها و انژکتورهای سیلندر می شود که همین باعث احتراق ناقص سوخت شده و گازهای تولیدی حاصل از آن به سوی این قطعه روانه شده که نهایتا عمر آن کاهش می یابد. به طور میانگین طول عمر مبدل کاتالیستی چیزی در حدود 4 سال است که خودرو پس از 50 تا 60 هزار کیلومتر کارکرد باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

البته مبدل های کاتالیستی که روی خودروهای تولید داخل نصب می شود پس از حدود 80 هزار کیلومتر باید نسبت به تعویض آن اقدام شود.

مزایا و معایب برداشتن کاتالیزور

مزایا : در صورتی که کاتالیزور وجود نداشته باشد، شتاب و قدرت خودرو به طور موقت افزایش پیدا می کند. چرا که استهلاک زیادی را تجربه می کند.
معایب : افزایش آلایندگی ماشین تا حدود ۳۰ برابر، افزایش مصرف سوخت اتومبیل و افزایش صدای موتور از معایب حذف catalytic convertor می‌باشد. البته افزایش صدای موتور یکی از دلایلی است که اصطلاحا می‌گویند خودرو راحت‌تر نفس می‌کشد.

سخن آخر

مبدل کاتالیستی یکی از قطعات حیاتی خودرو برای کاهش آلودگی هوا محسوب می شود. این قطعه که به نوعی تصفیه کننده گازهای خروجی از موتور محسوب می شود در صورت برداشتن آن پیامدهای افزایش خروج گازهای سمی و آلاینده؛ کاهش شتاب خودرو و نیز خروج صداهای ناهنجار موتور را در پی خواهد داشت.همچنین لازم به ذکر است که طبق قوانین راهنمایی و رانندگی اگر از کاتالیزور استفاده نشود، تخلف محسوب شده و راننده خودرو جریمه می شود و این در حالی است که بنا به توصیه برخی از افراد ناآگاه و غیر کارشناس برخی رانندگان این قطعه را از روی اگزوز برمی دارند که در این جا به رانندگان گرامی توصیه می شود به هیچ وجه اقدام به باز کردن آن از روی اگزوز نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Click outside to hide the compare bar
Compare
لیست علاقه مندی ها 0