خرابی سیم کلاچ خودرو

خرابی سیم کلاچ خودرو یکی از نکات منفی اتومبیل‌های دنده‌ای می باشد  که گاهی کلاچ خودرو دچار مشکل می‌شود و لازم است به تنظیم سیم کلاچ اقدام کنید که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت. 

نحوه عملکرد سیم کلاچ

در خودروهایی که از سیستم کلاچ سیمی استفاده می کنند باتوجه به اینکه درگیر شدن کلاچ برای تعویض دنده، تقریبا به همان شکل موتور سیکلت ها بوده و با فشردن پدال کلاچ در واقع سیم کلاچ کشیده شده و باعث درگیر شدن سیستم کلاچ در خودرو می شود. این سیستم با اینکه بسیار قدیمی است، اما همچنان در تولید خودروهای داخلی به کار می رود و از آنجا که بسیار آسیب پذیر است، معمولا خیلی زود از رگلاژ در آمده و یا نیاز به تعویض پیدا می کند.
اما نحوه عملکرد آن به این صورت است که نیروی اعمالی از پای راننده توسط سیم کلاچ به کیت کلاچ منتقل میشودوزمانی‌که راننده پای خود را برروی پدال کلاچ قرار داده و فشار می‌دهد دیسک کلاچ آزاد شده و خودرو در حالت خلاص قرار می‌گیرد درواقع توان تولید موتور در این لحظه دیگر به جعبه‌دنده منتقل نشده و راننده فرصت کافی برای تعویض دنده را دارد.

سیم کلاچ عملکردی همانند سیم ترمز دوچرخه دارد و همانند آن نیز در داخل یک پوشش پلاستیکی قرار گرفته است که با فشردن پا بر روی پدال کلاچ، همانند ترمز دوچرخه، فشار وارده اهرم متصل به صفحه کلاچ را حرکت داده و در نتیجه دنده‌ها آزاد می‌شوند.

 

علائم خرابی سیم کلاچ

اگر سیم کلاچ دچار مشکل گردد، مستقیما روی کلاچ و نحوه تعویض دنده در خودرو، اثر گذار خواهد بود. یک سری علائم و نشانه هایی وجود دارند که با توجه به آن ها می توان فهمید که قطعه مورد نظر  کارایی خود را از دست داده و یا از رگلاژ خارج شده است.
اگر هر کدام از نشانه هایی که در ادامه ذکر می شود را در خودروی خود مشاهده نمودید بهتر است ابتدا سیم کلاچ را به طور چشمی بازدید کرده و در صورت خرابی، آن را تعویض کنید. در غیر اینصورت با انجام تنظیم دوباره، می توانید کارایی اولیه کلاچ خود را بدست آورید.

    1. پس از رها کردن پدال کلاچ، سیستم کلاچ همچنان درگیر است و مقداری دچار لرزش می شود.
    2. کلاچ خالی شده است و دیگر کار نمی کند که می تواند ناشی از بریده شدن سیم کلاچ باشد.
    3. با فشردن پدال کلاچ، خودرو به صورت کامل خلاص نشده و دنده ها به سختی جا می روند.
    4. کلاچ پایین تر از حد معمول عمل می کند و نیاز است که پای خود را بیش از اندازه روی پدال فشار دهید.
    5. کلاچ بالاتر از حد معمول عمل می کند و نیاز است که آن را پس از رها کردن با نوک پا به طرف بالا بکشیم که نشانه ای از درگیر بودن کلاچ هنگام رها سازی است.
    6. پدال کلاچ بسیار سفت شده و به سختی بالا و پایین می رود.
    7. پدال کلاچ بسیار شل شده و با کوچکترین فشار به سمت پایین حرکت می کند.

زمان تعویض سیم کلاچ

برای آگاهی از زمان تعویض سیم کلاچ خودروی خود، بهتر است ابتدا آن را از نظر چشمی بازدید کنید و در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، در اسرع وقت نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

    • سیم کلاچ رشته رشته شده است و به سختی درون روکش پلاستیکی خود قادر به حرکت است.
    • روکش پلاستیکی سیم قطعه قطعه شده است و سیم توانایی جابجایی راحت را درون آن ندارد.
    •  در برخی نقاط دچار بریدگی شده و رشته های از هم گسیخته شده است.
    • دچار تابیدگی شده و نمی تواند به خوبی درون غلاف خود حرکت کند.
    • قطعه بسیار خشک شده است و نمی تواند درون غلاف خود حرکت کند.

توجه داشته باشید که در صورت بروز دو مشکل آخر در سیم، می توانید بدون نیاز به تعویض آن را رفع کنید. اگر سیم کلاچ دچاز تابیدگی شده است، آن را باز کرده و به صورت صحیح دوباره متصل نمایید. همچنین اگر سیم خشک شده و نمی تواند به سادگی درون غلاف حرکت کند، با مقداری روغن یا گریس، به سیم حالت لغزندگی بدهید تا بتواند آزادانه در پوشش پلاستیکی خود حرکت نماید.

نگهداری سیم کلاچ

جهت نگهداری و بهره‌برداری صحیح از سیم کلاچ دو نکته بسیار مهم و در عین حال ساده اهمیت دارد:

    1. بازرسی چشمی
    2. رسیدگی به‌موقع

جهت بازرسی چشمی محل اتصال سیم به پدال و اهرم کلاچ یا محل خمیدگی را بیش از بقیه موارد مدنظر قرار دهید؛ چراکه اصطکاک بالایی را تحمل می‌کند و از همین‌رو بیشترین سایش و فرسودگی نیز در این نقاط رخ می‌دهد.

سوال

  1. نشانه هایی از در گیر بودن سیم کلاچ چیست ؟

    پدال کلاچ بسیار سفت شده و به سختی بالا و پایین می رود یا پدال بسیار شل شده و با کوچکترین فشار به سمت پایین حرکت می کند. 

  2. دلایل سفت شدن پدال کلاچ چیست ؟

    دو دلیل اصلی سفتی پدال کلاچ شامل خشک شدن میله‌بندی  یا ریش‌ریش شدن سیم‌کلاچ می باشد که اگر به تازگی صفحه کلاچ را تعویض کرده‌اید، ممکن است سفتی فنرهای دمپر صفحه جدید باعث سفتی پدال کلاچ خودروی شما شود. اما اگر بعد از مدتی رانندگی پدال کلاچ سفت می‌شود، ممکن است حالت‌پذیری فنرهای دیسک و یا فنرهای صفحه ضعیف شده باشد. در هر صورت بهتر است که به تعمیرگاه مراجعه کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.

کابل کلاچ اتوماتیکU دار (خودتنظیم) پژو 206 سپهر

کابل کلاچ اتوماتیک رانا سپهر

کابل کلاچ پژو بلند(2000) سپهر

کابل کلاچ405 موتور tu5 اتومات سپهر

کابل کلاج رگلاژ خود تنظیم سمند سپهر

کابل کلاچ پراید بهینه (مشترک با تیبا) سپهر

کابل کلاچ پراید سربی انژکتوری سپهر