در تعمیر اساسی پژو 405 چه قطعاتی عوض می شود
امروزه با گران شدن بهاي خودروهاي موجود در بازار كشورمان، متعاقبا هزينه هاي تعمير و نگهداري آن ها نيز بالا رفته و همين مسئله به دغدغه خاطر بسياري از اقشار كمتر برخوردار جامعه تبديل شده است و مخصوصا هزينه تعمير موتور خودروهاي كم كيفيت داخلي نظير انواع پژو مي تواند يك چالش اساسي براي اقشار مختلف جامعه باشد.
زمان تغمیر اساسی پژو 405
هنگامی که موتور خودروی شما از قسمت میل لنگ، یاتاقانهای ثابت و متحرک، رینگ و پیستون، بلوک سیلندر و… طوری آسیب دیده باشد که برای رفع عیب و تعمیر آن نیاز به پیاده کردن کامل موتور از روی اتاق خودرو و جدا نمودن تک تک اجزای آن از یکدیگر باشید، در این زمان گفته میشود که موتور خودرو به تعمیر اساسی نیاز دارد.
در طی این پروسه معمولا بلوک سیلندر، سرسیلندر و قطعات وابسته نظیر سوپاپها، یاتاقانها، بغل یاتاقانی و غیره به کارگاه تراشکاری فرستاده میشوند تا پس از سنگ خوردن، آببندی و آماده سازی (بر حسب میزان خسارت وارده و دفرمه شدن اجزای مرتبط) به کارگاه مکانیکی بازگردانده شده و استاد مکانیک تمامی اجزای موتور را مجددا مانند روز اول و البته با بسیاری از قطعات نو سرهم بندی نموده و آن را بر روی خودرو جایگذاری نماید.
این نوع تعمیر، همان طور که از نامش پیداست، پرهزینهترین و جامع ترین نوع رفع عیبی است که میتوان بر روی یک پیشرانه انجام داد.
دلیل نیاز خودرو به تعمیر اساسی
افرادی که خودرویشان نیاز به تعمیر موتور اساسی پیدا میکند، یا به طور مداوم فشار زیادی به پیشرانه وارد آوردهاند و یا اینکه در نگه داری از خودرو سهل انگاری نموده و مواردی چون چک کردن میزان مایع خنک کننده رادیاتور، کنترل سطح روغن موتور (کمبود روغن مهمترین علت خرابی اساسی موتور است)، عدم تعویض به موقع مایع روانکار (روغن) و فیلتر مربوطه و مواردی از این دست را جدی نگرفتهاند.
البته این طور نیست که شما بتوانید با رعایت کامل موارد فوق، به طور صد درصد از بروز خرابی کامل موتور و یا همان نیاز به تعمیر اساسی ممانعت به عمل بیاورید.
چرا که به عنوان مثال خرابی ناگهانی پمپ روغن، بروز عیب در فشنگی (سنسور) سطح روغن و در نتیجه عدم ارائه به موقع هشدار به رانندگان در مورد کاهش قابل توجه در میزان روغن موتور، شکستن ناگهانی یکی از قطعات پرتحرک موتور مانند شاتونها (این مورد اصطلاحا در میان مکانیکها به دست در آوردن معروف است) و… همگی می توانند پای خودرویتان را برای تعمیر اساسی به تعمیرگاه باز نمایند.
هزینه تعمیر
امروز هزینههای مرتبط با تعمیر اساسی موتور ۱۸۰۰ سی سی پژو، ۴ سیلندر، تنفس طبیعی xu7 که در خودروهایی نظیر پژو ۴۰۵، سمند و پژو پارس به کار گرفته شده است را بررسی نماییم.
به دلیل آنکه اجرت تعمیر در شهرهای بزرگ و کوچک متفاوت بوده و نیز میان قیمت لوازم یدکی با برندهای مختلف تفاوتهای فاحشی وجود دارد، بهای کلیه خدمات و لوازم یدکی به صورت متوسط و میانگین قیمت در جدول زیر ذکر شده است.
قیمت (هزار تومان) | نام قطعه |
۵۵۰-۱۲۰۰ | بوش و پیستون |
۵۰۰-۶۵۰ | رینگ پیستون |
۳۰۰ | یاتاقان ثابت و متحرک (دست کامل) |
۵۰۰ | میل لنگ |
۸۵ | بغل یاتاقان |
۱۰۰ | واشر سرسیلندر |
۲۰۰ | اویل پمپ |
۲۵۰ | سوپاپ (دست کامل) |
۸۰ | لاستیک ساق سوپاپ |
۲۵ | واشر درب سوپاپ |
۶۰ | چسب آببندی + سایر واشرجات |
۳۰ | ترموستات |
۳۰ | اورینگ دور بوش سیلندر |
۳۰۰ | کیت تسمه تایم |
۱۷۰ | سرویس روغن |
۵۰۰-۱۰۰۰ | اجرت استاد تراشکار(بسته به نوع کارهای انجام شده) |
۸۰۰ | اجرت استاد مکانیک(به طور میانگین) |
هزینه تعمیر اساسی پیشرانه 1800 سیسی پژو میتواند بر حسب میزان خسارت وارده به میللنگ و بلوک سیلندر، شاتونها، هزینه تراشکاری و … بیشتر و یا کمتر از مقادیر فوق شود اما به طور کلی، در صورتی که پیشرانه xu7 پژو نیاز به تعمیر اساسی پیدا کند، به طور میانگین هزینهای در حدود 4.5 تا 5 میلیون تومان را بر جیب مالک خودرو تحمیل خواهد نمود.