فروشگاه اینترنتی ارزان یدک | فروش قطعات یدکی خودرو

اساس کار و روش کار بخاری خودرو بر اساس استفاده از گرمای آب موتور برای گرم کردن کابین است برخی می گویند این موضوع می‌ تواند بر موتور خودرو فشار وارد بیاورد اما واقعیت این است که بخاری خودرو از گرمایی استفاده می کند که به طور عادی هدر می رود و هیچ فشاری بر موتور یا تاثیری در مصرف بنزین ندارد. بنابراین به خود و همراهان سخت نگیرید و آسوده خاطر بخاری خودرو را روشن کنید.

سیستم کار بخاری خودرو، پیچیده نیست همه خودروها مجهز به رادیاتوری هستند که با گرم شدن آب و عبور هوا از خلال رادیاتور، هوای گرم شده به داخل کابین هدایت می‌ شود.

در فصل سرما که روزها سرد بی سابقه‌ای در جای جای ایران تجربه می‌شود ، شایع‌ترین عیبی که برای خودروها رخ می‌دهد و مالک خودرو را به زحمت می‌اندازد،گرم نکردن بخاری خودرو می باشد و این مشکل ممکن است دلایل زیادی داشته باشد که در این مطلب بیان خواهیم کرد.

نحوه کار بخاری ماشین

 در بخاری تمامی خودروها از یک رادیاتور کوچک استفاده شده است. رادیاتوری که مهم‌ترین نقش را بر عهده دارد. آب داغ موتور وارد این رادیاتور شده و درون شبکه‌های آن جریان پیدا می‌کند، درنتیجه تبادل حرارتی آب موتور و هوای عبوری از آن بسیار راحت می‌شود.

برای استفاده از این گرما باید یک دمنده، هوا را به سمت رادیاتور بدمد تا با شبکه ریز آن برخورد کرده و گرم شده، سپس وارد اتاق خودرو شود. هوای محیط وارد ورودی بخاری شده و توسط دمنده آن با رادیاتور بخاری برخورد می‌کند، سپس داغ شده و از دریچه‌های تنظیم داخل اتاق، وارد کابین می‌شود.

کلید روشن و خاموش شدن دمنده نیز بستگی به خودرو داشته و در چندین حالت قابل تنظیم است. پس به‌راحتی مشاهده کردید که در بخاری هیچ انرژی مفیدی از بین نرفته و تنها از نیروی برق باتری که آن هم جایگزین می‌شود، برای پمپاژ هوا استفاده می‌شود. گرمای هوا نیز از گرمای آب موتور تأمین می‌شود.

علائم خرابی رادیاتور :

پیش از این که بخواهید رادیاتور خودرو را تعویض کنید، باید از خراب بودن اطمینان بیابید. در ادامه برخی از علائم و نشانه های خراب شدن رادیاتور را برایتان عنوان می کنیم:

  • افزایش دمای آب و بالا رفتن آمپر آب خودرو
  • روشن شدن چراغ هشدار
  • کار کردن نامرتب و نامنظم اتومبیل
  • نشت آب از نواحی اطراف رادیاتور
  • بیرون پریدن آب از رادیاتور
  • بروز پدیده بخار آب از نزدیک رادیاتور در زمان کار کردن خودرو
  • کاهش حجم آب در رادیاتور

دلایل خرابی بخاری خودرو

 برای اینکه بخاری بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد باید چندین قطعه با یکدیگر در حال همکاری باشند ؛ این مکانیزم به صورت بالقوه امکان ایجاد مشکل در هر کدام از قطعات و در نتیجه بروز ایراد در عملکرد بخاری خودرو را ایجاد می کند که به بررسی برخی موارد می پردازیم :

1. گرفتگی رادیاتور خودرو

گاهی شیلنگ آبی که وارد بخاری شده و به رادیاتور متصل است، گرفتگی دارد. آب داغ موتور نمی‌تواند وارد شبکه گرمایی (رادیاتور) شده و به درستی حرارت خود را به هوا بدهد. در این گونه موارد نیز گرفتگی برطرف شده و آب و گردش آن باید به حالت عادی بازگردد.

2. کاهش ضد یخ خودرو

 ممکن است سطح آب کمی پایین باشد و نیمی از رادیاتور را در بر بگیرد ، در اینصورت گرمای بخاری حدودا نصف میشود و با بالا بردن دور موتور (گاز دادن) به گرمای آن تا حدودی اضافه می شود. در اغلب اتومبیل ها در هنگاه کم بودن آب رادیاتور یا همان مایع سیستم خنک کننده، گرمای باد خروجی دریچه های بخاری با هم تفاوت میکند. به طور مثال گرمای باد دریچه سمت شاگرد بیشتر یا کمتر از گرمای دریچه وسط یا سمت راننده می شود .

3. خرابی ترموستات خودرو

ترموستات وظیفه دارد تا مسیر آب موتور را تغییر دهد. زمانی که نیاز به خنک کردن آب نیست آب همچنان داخل موتور و اطراف آن گردش کند و وارد رادیاتور نشود. هر زمان که دمای آن به حدی بالا رفت که نیاز به خنک‌کاری و کاهش دما بود، ترموستات خودبه‌خود باز شده و اجازه عبور آب را می‌دهد.

در برخی مواقع نیز در فصل زمستان ترموستات برداشته می‌شود و آب در تمامی مواقع خنک می‌شود. این حالت فقط مناسب هوای گرم است و در فصل سرما باعث می‌شود تا بخاری، گرمای موردنیاز را تولید نکند.

گاهی ترموستات خراب است و همیشه در حالت باز قرار دارد. در این شرایط هم باز بخاری گرمای موردنیاز را تولید نمی‌کند برای رفع عیب باید ترموستات تعویض شده و سیستم نشت‌یابی شود.

4. خراب شدن یا گیرکردن شاسی های کنترل بخاری

بعضی اوقات پس از چند سال استفاده از دکمه های کنترل بخاری، این شاسی های کنترلی ممکن است کثیف شده یا از کار بیافتند. اگر سطح خنک کننده خوب است و به نظر نمی رسد در هسته بخاری شما مشکلی ایجاد شود ، ممکن است نیاز به تعویض برخی از دکمه های کنترل یا شیر کنترل بخاری خود داشته باشید. شیر کنترل بخاری در زیر کاپوت خودروی شما قرار دارد و به عنوان یک سوئیچ عمل می کند که جریان هوای گرم را خاموش و روشن می کند. اگر آن قطعه درست کار نکند ، ماشین شما می تواند در حالت دمیدن هوای خنک داخل کابین گیر کند.

5. خرابی فشنگی آب

اگر فشنگی آب دچار مشکل باشد موجب زود روشن شدن فن شده و نمی‌گذارد موتور به اندازه کافی گرم شود همین موضوع منجر به سرد شدن باد بخاری می‌شود.

6. خرابی واترپمپ خودرو

در مواقعی مشاهده شده که بخاری خودرو هنگام حرکت و زمانی که دور موتور خودرو بالا است، به راحتی گرمای مورد نیاز را تامین می‌کند، اما با توقف خودرو و پایین آمدن دور مورتو، از شدت گرما کاسته شده و بخاری باد نسبتا سرد می‌دهد، این مشکل می‌تواند به دلیل ضعف در عملکرد واتر پمپ خودرو باشد که با کاهش دور موتور، به دلیل رسوب گرفتکی و یا خورده شدن پره ها، نمی‌تواند دبی لازم برای گردش مایع خنک کننده در سیستم را فراهم کند.

7. خرابی فن بخاری خودرو

در این حالت رادیاتور عمل خود را به درستی انجام می دهد اما باز تبادل حرارتی انجام نمی شود. بعد از بررسی رادیاتور و صحت عملکرد آن می ‌توان به فن بخاری پرداخت. برای این منظور باید فن بخاری را تست کرد و چنانچه ایرادی در آن وجود دارد با تعمیر یا تعویض آن اقدام نمود. گاهی آب موتور کافی نیست سطح آن بیش از حد پایین است. در این حالت کافیست تا مقدار کافی آب در رادیاتور اضافه نمایید. همچنین می توانید نسبت به هوا گیری و یا احیاناً نشت یابی رادیاتور اقدام کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.