فروشگاه اینترنتی ارزان یدک | فروش قطعات یدکی خودرو

رگلاژ سیم کلاچ به معنی تنظیم مناسب سیم کلاچ است. رگلاژ سیم کلاچ تاثیر زیادی در برطرف کردن مشکلات تعویض دنده و عملکرد نامناسب سیستم کلاچ دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

مزیت و معایب رگلاژ سیم کلاچ

بررسی مزایا

تنظیم سیم کلاچ، باعث می شود عملیات تعویض دنده، راحت تر انجام شود و آسیب های وارد به گیربکس و دنده ها را کاهش و طول عمر آنها را افزایش دهد بدین ترتیب طول عمر سیم و صفحه کلاچ، رابطه ی مستقیمی با رگلاژ بودن کلاچ دارد.

بررسی معایب

باید توجه داشت که اگر رگلاژ سیم کلاچ به درستی انجام نشود، نه تنها مشکلات یاد شده برطرف نمی شود، بلکه می تواند باعث بدتر شدن آنها نیز شود. بنابراین؛رای رگلاژ سیم کلاچ یا باید خودتان در این زمینه مختصر سر رشته داشته باشید یا این کار را به افراد متخصص بسپارید.

البته در مطلبی جداگانه به علایم خرابی سیم کلاچ و زمان تعویض آن پرداخته ایم برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

نحوه تنظیم سیم کلاچ:

مرحله اول:

برای رگلاژ سیم کلاچ، ابتدا باید پایانه ی اتصال سیم کلاچ را پیدا کنید. این کار ممکن است در برخی از وسایل نقلیه، مشکل باشد و مجبور باشید برخی قسمت ها مانند باتری را پیاده کنید.

مرحله دوم:

پایانه اتصال دو مهره با اندازه ی متفاوت دارد که رگلاژ سیم کلاچ با آنها انجام می شود. اندازه ی این مهره ها برای هر وسیله نقلیه، می تواند متفاوت باشد؛ پس آچار مناسب انتخاب کنید. ابتدا باید مهره ی کوچکتر را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شل شود و جا برای حرکت مهره ی بزرگتر باز شود سپس با چرخاندن مهره ی بزرگتر در جهت عقربه های ساعت و سفت کردن آن، باعث می شود پدال کلاچ بالاتر آزاد شود و بالعکس. پس از تنظیم مهره ی بزرگتر، مهره ی کوچکتر را سفت کنید.
نکته مهم اینکه  از بیش از حد بالا آوردن نقطه درگیری کلاچ ، جدا خودداری کنید چون باعث هرزگردی دیسک و صفحه و آسیب جدی به دیسک و صفحه میشه و صفحه در مدت زمان کوتاهی نیم سوز میشه و مجبورید دیسک و صفحه رو تعویض کنید .

مرحله سوم:

اکنون باید پدال کلاچ را امتحان کنید تا ببینید در وضعیتی که مد نظر دارید، قرار دارد یا نه. در غیر این صورت، مراحل بالا را دوباره تکرار کنید تا به وضعیت مطلوب برسید.

زمان تعویض سیم کلاچ خودرو

با مشاهده مشکلات زیر، اولین راه چاره می تواند رگلاژ سیم کلاچ باشد:

۱- به خوبی آزاد نشدن کلاچ:

در صورتی که کلاچ به طور کامل آزاد نشود، هنگام تعویض دنده ممکن است دنده‌ها به خوبی جا نخورند و گاهی اوقات صدای گوش خراشی ایجاد کنند. معمول ترین دلیل این اتفاق رگلاژ نبودن کلاچ است؛ اما اگر این مشکل با تنظیم سیم کلاچ برطرف نشد، به احتمال زیاد صفحه کلاچ تاب دارد یا گیربکس و موتور در یک راستا نیستند.

۲- لغزش کلاچ:

گاهی اوقات با وجود رها سازی کامل پدال، باز کلاچ حالت لغزیدن دارد. مهم ترین دلیل این مشکل، رگلاژ نبودن کلاچ در موقعیت مناسب است. اعمال درست نیروی فنر خورشیدی بر صفحه کلاچ بستگی به کیفیت رگلاژ سیم کلاچ  خودرو تان دارد. در غیر این صورت صفحه کلاچ بعد از درگیری، لغزش خواهد داشت.

۳- بالاتر یا پایین تر بودن پدال کلاچ نسبت به وضعیت عادی:

اگر برای فشردن پدال کلاچ ناچارید پای خود را بیش از حد بالا یا پایین بیاورید، می تواند نشانه ای مبنی بر نیاز به رگلاژ سیم کلاچ باشد.

کلام آخر

سیم کلاچ خودرو قطعه گرانی نیست و همیشه هم به سادگی خراب نمی‌شود. اما بهتر است با دیدن کوچکترین نشانه‌ای در ضعف سیستم کلاچ آن را بررسی کنید تا از بروز مشکلات بیشتر در سیستم کلاچ جلوگیری کنید. همچنین با مطالعه این مقاله می‌توانید به سادگی کار رگلاژ کردن سیم کلاچ را انجام دهید.

کابل کلاچ اتوماتیکU دار (خودتنظیم) پژو 206 سپهر

کابل کلاچ اتوماتیک رانا سپهر

کابل کلاچ پژو بلند(2000) سپهر

کابل کلاچ405 موتور tu5 اتومات سپهر

کابل کلاج رگلاژ خود تنظیم سمند سپهر

کابل کلاچ پراید بهینه (مشترک با تیبا) سپهر

کابل کلاچ پراید سربی انژکتوری سپهر

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Click outside to hide the compare bar
Compare
لیست علاقه مندی ها 0