شیر فرمان یا شیر هیدرولیک چیست و چه وظایفی دارد؟

همانطور که از نام شیر هیدرولیک مشخص است می توان حدس زد که کاربرد این شیر ها در سیستم های هیدرولیکی می باشد و در واقع به عنوان واحد کنترل یا فرمان این نوع سیستم ها شناخته می شود. اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه به سوال شیر هیدرولیک پاسخ دهیم باید بگوییم: شیری که جریان مایع را که عمدتا روغن می باشد در سیستم های هیدرولیکی هدایت و یا کنترل می کند. به طور دقیق تر می توان این طور توضیح داد که قدرت بالای سیالات در سیستم های هیدرولیکی به وسیله ی پمپ و موتور سیستم تامین می شود و این جریان در نهایت به وسیله ی شیر های هیدرولیکی مورد کنترل قرار می گیرند.

امروزه انواع مختلفی از شیر های هیدرولیک را در بازار می توان یافت که این گسترش تولید به سبب گسترش استفاده از آن می باشد. با توجه به این که کاربرد شیر هیدرولیک در حال افزایش می باشد و در صنایع مختلف شاهد استفاده از آن می باشیم تولید کنندگان این محصول برای پوشش دهی هر نوع نیازی تصمیم به تولید انواع مختلفی از آن نموده اند. شیر های هیدرولیک از جنبه ی عملکردی به قرار زیر دسته بندی می شوند:

 

شیر کنترل فشار: در برخی از سیستم ها لازم است که فشار سیال مورد کنترل قرار گیرد تا در صورت تغییر فشار ناگهانی، سیستم دچار مشکل نشود. در چنین شرایطی می توان از شیر های هیدرولیک کنترل فشار استفاده کرد.

 

شیر کنترل جهت: این نوع شیر هیدرولیک برای کنترل جهت عبور سیالات مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این نوع شیر ها تعیین کننده مسیر عبور سیالات در سیستم می باشند.

 

شیر سروو: این شیر نوعی از شیر های هیدرولیک می باشد که دائما تحت فرمان می باشد و بر اساس فیدبکی که می گیرد فشار، دبی و سرعت دستگاه را تنظیم می نماید.

 

شیر مدولار: این گروه از جمله مهم ترین شیر های هیدرولیکی به شمار می آید و در سیستم هایی که تعداد شیر های کنترلی زیاد باشد مورد استفاده قرار می گیرند. این شیر ها علاوه بر این که فضای کمتری را اشغال می کنند نیاز به لوله کشی کمتری هم برای اتصال المان های مختلف سیستم دارند.

 

شیر کنترل جریان: از این نوع شیر هیدرولیک برای تنظیم سرعت سیلندر و موتور در سیستم های هیدرولیکی استفاده می کنند. این کار به وسیله ی تغییر در میزان دبی ورودی و یا دبی خروجی انجام می گیرد.

آشنایی با طرز کار شیر برقی هیدرولیک

در دسته بندی شیر هیدرولیک  دو گروه دستی و برقی قرار دارند. با توجه به تغییراتی که در صنایع مختلف به وجود آمده است شاهد استفاده روز افزون از نوع برقی این شیر ها هستیم. در واقع در تعریف این نوع شیر ها باید گفت شیر برقی هیدرولیک یک شیر با قابلیت کنترلی برقی می باشد. یا اینکه این نوع شیر هیدرولیک کار کنترل سیال و قطع و وصل را به وسیله ی سیگنال های برقی انجام می دهد.

در رابطه با نحوه عملکرد شیر هیدرولیک برقی باید گفت که در ساختار این شیر ها از یک بوبین برقی با خاصیت مغناطیسی بالا استفاده شده است که شیر به آن وصل شده است. در واقع بوبین استفاده شده در این سیستم امکان قطع و وصل را برای شیر به وجود می آورد. با وارد شدن نیروی الکتریکی به بوبین، یک میدان مغناطیسی بزرگ در داخل آن شکل می گیرد که این میدان نیرویی بزرگ را به پیستون وارد می کند و در نهایت باعث جابجایی پیستون می شود. هنگامی که جریان قطع می شود پیستون به محل اولیه خود باز می گردد. به عبارت دیگر می توان گفت: هنگامی که نیروی الکتریکی به بوبین وارد می شود مجوز عبور سیال برای شیر صادر می شود و با قطع این نیرو عبور سیال نیز قطع می شود.

استفاده از شیر هیدرولیک برقی نیاز به هیچ گونه اپراتور و نیروی انسانی ندارد و این نیاز را در صنایع مختلف به صفر می رساند و با تنظیماتی که بر روی این شیر ها انجام می گیرد می توان کار کنترل سیال را به طور خودکار انجام داد. استفاده از این نوع شیر ها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بیشتر از هر صنعت دیگری به چشم می خورد.

این شیر فرمان وظیفه هدایت روغن هیدرولیک به جک نصب شده روی جعبه فرمان را دارد

در صورت خرابی این شیر موارد زیر ممکن است اتفاق بیافتد:

فرمان کلا سفت شده و بوستر هیدرولیک عمل نمیکند.

در هنگام سردی و تازه روشن شدن خودرو فرمان سفت است.

در هنگام تاباندن فرمان به صورت بریده بریده فرمان سفت و نرم میشود.