علت روغن ریزی خودرو چیست و چه باید کرد؟
در روغن ریزی از مسائل بسیار مهم شناخت نوع روغن است و همچنین شناسایی محلی که از آن روغن خارج میشود و پس از شناسایی باید تعمیر کار رفع نقص کند.
لایل کم کردن روغن موتور عواملی، چون روغن ریزی، روغن سوزی و کیفیت نامطلوب روغن مصرفی است. اما علت روغن ریزی ماشین چیست؟ هنگام کار کردن موتور، روغن موتور با فشار زیادی در چرخه حرکت میکند و اگر سوراخ و منفذی وجود داشته باشد روغن از آن خارج میشود.
هنگام نشتی روغن، نوع روغن و علت روغن ریزی باید سریعا مشخص و رفع شود. برای مثال نشتی روغن هیدرولیک، اگر تشخیص داده نشود میتواند باعث آتشسوزی موتور خودروی شما شود. قبل از شروع بحث روغن ریزی ماشین، بهتر است ابتدا به معرفی انواع روغن در سیستم خودرو بپردازیم.
انواع روغن در خودرو
در سیستم خودرو چهار نوع روغن وجود دارد:
روغن موتور
روغن ترمز
روغن هیدرولیک
روغن گیربکس
علت روغن ریزی ماشین از قطعات مختلف
نشتی روغن، بیشتر در بالا و پایین موتور دیده میشود که هر کدام از آنها دلیلی دارد. نشتی روغن از بالای موتور به خاطر سرسیلندر است که دلیل آن خرابی در کف سرسیلندر یا خرابی واشر سرسیلندر است. البته دلیل دیگری نیز میتواند داشته باشد و آن این است که تعمیرکار در بستن پیچها بی توجهی کرده و نتیجه آن نیز نشتی روغن خواهد بود، ولی احتمال این مورد به نسبت کمتر است.
روغن ریزی ممکن است از مکانها و قطعات مختلفی مثل لولههای انتقال، واشرها و یا مخزنهای موجود اتفاق بیفتد؛ پس باید ابتدا نوع روغن نشتی را حدس بزنیم و بعد از اطمینان کامل از نوع روغن، در جهت تعویض و یا تعمیر قطعه اقدام کنیم.
انواع روغن ریزی ماشین
۱. روغن ریزی از موتور
-روغن ریزی کاسه نمدهای دو سر میل لنگ، کانالهای میل لنگ
-سویچ فشار روغن فیلتر روغن
-واشر درب سوپاپ و کارتل
-پایه فیلتر روغن (در خودروهای ۲۰۶)
پوسته فیلتر روغن، که به دلیل عدم تعویض به موقع فیلتر روغن یا اورینگ آن اتفاق میافتد. (در ۲۰۶ شایعتر است)
در موتورهای XU ۷ (پژو ۴۰۵، پارس و سمند)، روغن ریزی درب سوپاپ و واشر آن، کاسه نمد عقب موتور، لاستیکهای معروف به چکمهای یا عصایی شایعترند.
در پراید، کاسه نمد عقب میل لنگ و لاستیکهای هلالی کارتل شایعتر است.
۲. روغن ریزی از هیدرولیک و فرمان
فشنگی هیدرولیک، که در مسیر لوله فشار قوی هیدرولیک قرار دارد
روغن ریزی از پینیون فرمان ماشین
روغن ریزی از مخزن روغن هیدرولیک
در انواع ۲۰۶، مخصوصا مدلهای قبل از ۸۶، شیلنک فشار قوی هیدرولیک به دلیل پوسیدگی و مجاورت با حرارت بالا، نشت میکنند و این نوع نشت روغن، ممکن است باعث آتشسوزی موتور شود.
۳. روغن ریزی از ترمز
روغن ریزی از پمپ اصلی ترمز
روغن ریزی از مخزن سیلندرهای ترمز چرخ عقب (در سمند، ۴۰۵ و پارس شایعتر است)
تشخیص سریع مایعاتی که ممکن است از زیر خودرو نشت کنند
اگر نشتی از پوشش تسمه تایم، فیلتر روغن موتور، مخزن روغن موتور و یا واشر سیلندر بود در این صورت گیج روغن را استشمام کرده اگر بوی کاملا مشخصی (بوی بنزین سوخته) با روغن نشتی داشت و رنگ روغن نشتی قهوهای روشن تا سیاه بود، مایع نشتی روغن موتور است.
اگر نشتی از واشر اکسل، کاسه نمد شفت خروجی گیربکس بود و روغن نشتی یک حالت چسبناک-روغنی با بوی کم یا اصلا بدون بو، به رنگ صورتی مایل به قرمز تا قهوهای بود، مایع نشتی روغن گیربکس است.
اگر نشتی از کاسه نمدهای رک وپینیون باشد و رقیق و بوی سوختن شیرینی بدهد و رنگ آن قهوهای مایل به قرمز باشد، مایع نشتی روغن هیدرولیک فرمان است.
اگر نشتی از سیلندر ترمز، اتصالات و یا اورینگهای کالیپر لنت ترمز باشد و شبیه روغن نباتی با رنگ آن کهربایی کمرنگ بود، مایع نشتی روغن ترمز است. این نوع روغن خاصیت خورندگی داشته و در صورت تماس با بدنه رنگ آن را از بین میبرد.
اگر نشتی از واتر پمپ، اتصالات، رادیاتور، سرسیلندر و یا گرمکن باشد و مایعی رقیق با عطر و بوی شیرین به رنگ سبز روشن یا زرد بود، مایع نشتی ضد یخ / خنک کننده است.
اگر نشتی از سیستم تهویه مطبوع باشد و مایعی رقیق و بی بو با رنگ شفاف بود، مایع نشتی آب است.