علت سفت شدن فرمان خودرو

علت سفت شدن فرمان خودرو ممکن است به دلایل مختلفی باشد که در مجله ارزان یدک به آن خواهیم پرداخت و باید توجه داشته باشید در صورت عدم توجه به این موضوع ممکن است خطر آفرین باشد.

دلایل سفت شدن فرمان خودرو

نگهداری نادرست و سرویس نامنظم همراه با فرسودگی برخی از قطعات از دلایل سفت شدن فرمان خودرو می باشد. دانستن درباره آنها بسیار مهم است زیرا این امر به شما کمک میکند علایم سفت شدن فرمان خودرو را به سرعت تشخیص دهید و قبل از اینکه شرایط وخیم شود خودرو خود را سرویس کنید.

1. تنظیم نبودن باد لاستیک ها

اگر احساس میکنید فرمان خودروی شما سفت شده یا به سختی می چرخد، اولین اقدام بررسی باد لاستیک ها است. فشار باد تمام لاستیک های خودرو باید طبق توصیه کارخانه سازنده که در دفترچه راهنما ذکر شده است تنظیم گردد.

2. سایز رینگ و لاستیک

گاهی وقتا ممکن هست اندازه رینگ و سایز لاستیک مناسب برای خودرو شما نباشد که بعضی از مالکان خودرو جهت زیبایی ظاهر خودرو انجام می دهند که ما در یک مطلب جداگانه به تاثیر رینگ بر خودرو پرداخته ایم که این عامل نیز سبب سفتی فرمان شود و همین طور استفاده از لاستیک های آج درشت بدلیل اصطحکاک بیشتر در این امر بی تاثیر نیز نخواهد بود.

3. پایین بودن مایعات فرمان

رایج ترین دلیل سفت بودن و قفل شدن فرمان در هنگام کمبود مایعات فرمان در سیستم شما است. غالباً ، این اتفاق می افتد که از ناحیه شلنگ نشتی  وجود داشته باشد. بیشتر اوقات به دلیل ترک خوردگی یا شل شدن شلنگ است که باعث نشت مایعات می شود و یکی از نشانه های این مورد صدا جیغ هنگام چرخش فرمان هم می باشد.

4. قدیمی بودن مایع فرمان

مانند مایعات دیگر در اتومبیل شما، مایع فرمان برقی می تواند با گذشت زمان غلیظ شود. اگر مایعات فرمان خود را مطابق با توصیه سازنده اتومبیل خود به موقع عوض نکنید، در نهایت برای روانکاری سیستم خیلی ضخیم می شود. این باعث می شود فرمان شما سفت و محکم باشد و در سرعت های پایین چرخش آن دشوار شود.اگر در بررسی مایعات فرمان خودرو شما قدیمی و ضخیم شده بود، باید در اسرع وقت مایعات فرمان خود را شستشو داده و تغییر دهید تا از شر سفتی فرمان خلاص شوید.

5. خرابی پمپ هیدرولیک

یکی دیگر از علت ها میتواند خرابی پمپ باشد. در کنار سیال، پمپ نیز نقش اصلی در ایجاد فشار مناسب در سیستم فرمان برقی دارد. اگر پمپ آسیب ببیند یا به هر دلیل از کار بیفتد، چرخاندن فرمان دشوار خواهد بود. پمپ دارای اختلال کاملاً متوقف نخواهد شد هنوز می توانید فرمان را جابجا کنید اما به تلاش بیشتری به دلیل سفتی زیاد نیاز دارد، که در صورت گردش شدید در جاده به دلیل سفت شدن فرمان می تواند خطرناک باشد.

6. تسمه هیدرولیک و فرسودگی کمربند مارپیچ فرمان

کار دیگری که باید انجام دهید بازرسی تسمه است. توجه کنید برای امنیت کامل باید این کار را در هنگام خاموش بودن موتور انجام دهید. به طور معمول میزان انبساط آن نباید از 2 یا سه سانتی متر تجاوز کند. برای بررسی این مورد، تنها شست خود را روی تسمه فشار دهید. وضعیت تسمه را از جهت فرسودگی و پارگی نیز بررسی کنید. علاوه بر این هنگام کار کردن اتومبیل هم می توانید قرقره را بررسی کنید تا مطمئن شوید خوب کار می کند چرا که برای انتقال نیرو از موتور به پمپ هیدرو لیک از تسمه استفاده شده در صورتی که تسمه شل باشد یا فرسوده شده باشد یا پارهشده باشد سبب سفتی فرمان خودرو می شود و همین طور در صورت خرابی مارپیج فرمان هم می تواند سبب سفتی فرمان خودرو شود

7.نقص در جعبه فرمان

در صورت اسیب دیدگی خود جعبه فرمان هم می تواند سبب سفتی فرمان هیدرولیک شود و یکی از مهم ترین نشانه خرابی جعبه فرمان این است در زمان سرد بود خودرو فرمان خودرو سفت می باشد و با گرم شدن موتور فرمان راحت می چرخد.از دلایل دیگر میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
  •  وجود هوا درسیستم هیدرولیک فرمان
  • عدم کارکرد صحیح  جک دو طرفه هیدرولیک فرمان

8. مشکلاتی در جلوبندی خودرو

قسمت های جلویی ماشین و نیز اتصالات آن را جهت رفع ساییدگی و روغن کاری بررسی کنید. برای اطمینان از اینکه خودرو شما تراز جلو بندی مناسبی دارد، قطعات موجود از جمله خرابی  شاسی به علت ضربه به چرخها و یا سفتی سیبکها یا خشکی جعبه فرمان در آن را بازرسی کنید. سفت شدن فرمان می تواند یک علامت هشدار دهنده جهت اعلان پوشش ناهموار لاستیک های جلویی باشد. اگر همه لاستیک های ماشین تراز نباشند به خصوص تنظیم نبودن زوایای چرخ‌های جلو ، با سفت شدن فرمان به ویژه در هنگام چرخش روبرو می شوید.

عیب یابی سفتی فرمان خودرو

الف – علت سفت شدن فرمان در هوای سرد

  1.  خرابی تسمه هیدرولیک
  2. کافی نبود روغن هیدرویک
  3. نا مناسب بود روغن هیدرولیک

 ب- علت سفت شدن فرمان بعد از گرم شدن

در صورتی که تسمه هیدرویک مشکلی داخل مدارن داشته باشد و همین طور روغن مناسب و کافی باشد  می تواند مشکل از موازد زیر باشد
  1.  پمپ هیدرولیک
  2.  شیر هیدرلیک فرمان
  3.  جک دو طرفه هیدرولیک
  4.  در برخی موارد خرابی جعبه فرمان یا یکی از قطعات سیستم تعلیق