تاثیر رینگ اسپرت بر خودرو

تاثیر رینگ اسپرت بر خودرو می تواند معایب و مزایایی داشته باشد و اصلی ترین دلیلی که شاید اکثر افرادی که رینگ لاستیک خود را تغییر می دهند و به رینگ اسپورت تبدیل می کنند، زیبایی این نوع رینگ به نسبت رینگ های فابریک است. اما باید یه نکته اساسی را در نظر بگیریم که زیبایی آیا ارزش خطر کردن هم دارد؟! در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت .

آشنایی با رینگ اسپرت خودرو

رینگ اسپرت خودرو یکی از بخش هایی است که در ظاهر و زیبایی اتومبیل تأثیر بسیاری دارد. به همین دلیل استفاده از رینگ اسپرت بسیار مورد توجه خریداران است و خودروسازان هم با توجه به هزینه های ساخت به این بخش توجه ویژه ای دارند.

استفاده از این نوع رینگ شرایط خود را دارد. در صورتی که رینگ اسپرت توسط کارخانه سازنده روی خودرو قرار گیرد می توانید از عمل کرد صحیح آن اطمینان داشته باشید اما به عنوان مثال در صورتی که خودتان تصمیم دارید از رینگ اسپرت پژو پارس استفاده کنید باید موارد مهمی را درنظر بگیرید تا در هنگام استفاده دچار مشکلی نشوید. برای هر خودرو مشخصات رینگ و لاستک متفاوتی وجود دارد که توسط کارخانه سازنده اعلام می شود. به هیمن دلیل موقع تعویض رینگ به آن توجه داشته باشید.

انواع رینگ خوردو

رینگ علاوه بر زیبایی بر قدرت و شتاب خودرو می گردد. لازم بذکر است هر چه قدر رینگ بزرگ تر باشد، ارتفاع دیواره تایر ها باید کاهش پیدا کند، از نکات دیگر که باید به آن باید توجه شود، وزن رینگ است که می بایست سبک باشد زیرا سبکی باعث شتاب بالاتر می شود .

رینگ ها در نوع و سایز های مختلف در بازار عرضه می گردد؛ رینگ روی کاسه چرخ و همچنین محور خودرو می نشیند که بصورت انواع زیر می باشد :

    • رینگ پهن
       این رینگ به پایداری خودرو کمک کرده و توانایی فرمان در هنگام پیچش افزایش می یابد.

    • رینگ باریک

      این رینگ که باعث کیفیت سواری می شود البته در برخی مواقع باعث افت اعمال می شود.
    • رینگ متوسط
      این رینگ باعث کنترل و پایداری خودرو می گردد همچنین باعث کیفیت سواری را افزایش می دهد.

       

رینگ مناسب خودرو

تصور عامه این است که انتخاب رینگ و تایر با ابعاد هر چه بیشتر و بالاتر می تواند شتاب و سرعت خودرو را افزایش دهد. در صورتی که انتخاب رینگ، بیش از یک سایز بزرگتر، نه تنها شتاب خودرو را بیشتر نکرده بلکه نتیجه ی معکوس در بر خواهد داشت.

انتخاب اندازه ی استاندارد در رینگ های اسپرت بسیار مهم است. زیرا که انتخاب سایز مناسب بر عملکرد اتومبیل تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. علاوه بر سایز، انتخاب یک جنس و آلیاژ مناسب هم یکی از شرط های مهم دیگر است. رینگ های اسپرت فولادی و یا رینگ های اسپرت آلومینیومی دو نوع آلیاژی هستند؛ که در تولید رینگ ها کاربرد بیشتری دارند.

ابتدا انتخاب رینگ یک سایز بالاتر از تایر پهن و متناسب با آن، به دلیل سطح اصطکاک و چسبندگی بهتر تایر ها نسبت به زمین می تواند فرمان پذیری خودرو را در سر پیچ ها، و حتی شتاب خودرو را نیز افزایش دهد.

علاوه بر اینکه انتخاب این نوع رینگ بر زیبایی اتومبیل شما تاثیر شگرفی نیز خواهد داشت.

اما در مورد انتخاب جنس رینگ باید گفت: استفاده از آلیاژ آلومینیوم به علت سبکی، شکل پذیری، نما و جلوه خاصی که به رینگ می دهد، انتخاب بهتری خواهد بود. البته امروزه رینگ هایی را هم از جنس الیاف کربن و منیزیم تولید کرده اند؛ که دارای استحکام و سبکی بیشتری نسبت به آلیاژ آلومینیوم است.

اما این رینگ ها گران قیمت هستند و بر روی خودروهای لوکس بیشتر قابل استفاده اند.

مزایای رینگ اسپرت

مزایای رینگ های اسپرت عبارتند از:

    • افزایش فرمان پذیری در خودرو،
    • بالا رفتن قدرت مانور در خودرو،
    • زیاد شدن سطح تماس لاستیک با آسفالت که نتیجه اش کاهش خط ترمز خواهد بود.
    • جلوه و زیبایی بیشتر در خودرو، که بر روی خودروهای عریض چشمگیرتر است.

معایب رینگ اسپرت

و اما معایب رینگ های اسپرت عبارتند از:

    • سفت ترشدن سیستم فرمان خودرو،
    • افزایش یافتن مصرف سوخت در خودرو،
    • کاهش ارتفاع خودرو،
    • افزایش فشار بیش از اندازه به سیستم تعلیق خودرو،
    • نمایش نادرستی از سرعت و کیلومتر در خودرو
    • استهلاک خودرو
    • کاهش عمر مفید لاستیک خودرو

سخن آخر

در صورت عدم تشخیص سایز مناسب رینگ و لاستیک که توسط افراد غیر متخصص و ناشی اتفاق می افتد، در بسیاری از موارد با ایجاد خسارات مالی و جانی زیادی همراه خواهد بود. ضمن اینکه تعویض رینگ هزینه ی مالی زیادی را نیز در بر دارد.

در ثانی وقتی که از لاستیک هایی با ارتفاع کم استفاده می کنید، به مرور شاهد کاهش نرمی و راحتی در خودروی خود خواهید بود. ضمن این که این ارتفاع کم، باعث می شود که به کمک فنرها نیز فشار وارد شده و عمر آن ها نیز کاهش خواهد یافت.

به شکلی که در زمان عبور از کوچکترین دست اندازها، اتومبیل با تکان های شدید مواجه خواهد شد و چون با انتخاب نادرست در رینگ و لاستیک، فشار بیش از اندازه به سیستم تعلیق خودرو وارد می شود، ضرباتی که قبلاً به وسیله ی لاستیک و سیستم تعلیق جذب می شده، حالا به طور مستقیم به جلوبندی اتومبیل انتقال داده می شود.

چون استفاده از رینگ اسپرت سطح تماس لاستیک را با سطح زمین افزایش می دهد، موجب سفت شدن فرمان خودرو شده و باعث می شود که هنگام چرخش فرمان نیاز به انرژی و نیروی بیشتری داشته باشید.

گیر کردن لاستیک ها به لبه ی گلگیر اتومبیل موقع پیچیدن، و عبور از سرعت گیرها که به خاطر رینگ و لاستیک بزرگ و کاهش ارتفاع خودرو اتفاق می افتد، از دیگر معایب آن است. همین طور به علت نیاز به نیروی بیشتر برای به حرکت در آوردن خودرو مصرف سوخت هم افزایش خواهد یافت.

البته متذکر می شویم که اگر انتخاب رینگ به طور صحیح انجام شود، آسیبی به وسیله ی نقلیه نخواهد زد. ولی اگر این انتخاب ناآگاهانه باشد سبب می شود؛ که به سیستم تعلیق، تایرها، کمک فنرها و سایر اجزای خودرو آسیب وارد شود.

پس مراقب باشید که هر رینگی را برای خودرو خود، صرفا با توجه به ظاهر و شکل زیبای آن انتخاب نکنید و در نهایت به نظر می رسد که استفاده از رینگ های اسپرت در اتومبیل های مسابقه ای کاربرد بهتر و مناسب تری دارد.