دلایل روشن شدن چراغ چک

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو میتواند عوامل مختلفی را شامل شود زیرا این اخطار بسیار کلی‌ است و اغلب رانندگان نمی‌دانند که باید کدام مشکل را در خودرو رفع کنند اما شما در مجله ارزان یدک با این موضوع آشنا خواهید شد تا در اثر مواجه با این پدیده بتوانید مشکل را رفع کنید .
البته این مشکل  گاهی اساسی و گاهی جزئی بوده و سریع برطرف می شوند. ولی روشن شدن این چراغ را نیز نباید نادیده گرفت و حتمادر اسرع وقت خودرو خود را جهت بررسی به یک مکانیک نشان دهید.

 

علل روشن شدن چراغ چک خودرو :

روشن شدن چراغ چک خودرو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، حتی در برخی موارد این روشن شدن و اخطاری که از سمت کامپیوتر مرکزی به شما داده می‌شود می‌تواند به صورت همزمان تلفیقی از چند مشکل مختلف در خودرو باشد. بیایید نگاهی به این موارد بیاندازیم:

۱- سنسور اکسیژن :

اولین و رایج‌ترین دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو سنسور اکسیژن است. مشکل سنسور اکسیژن معمولا با هزینه کمی رفع می‌شود اما خرابی این سنسور می‌تواند به قطعات گران‌قیمتی نظیر کاتالیزور آسیب وارد کند. از طرفی خرابی این سنسور باعث می‌شود که کامپیوتر مرکزی خودرو اطلاعات درستی دریافت نکند و به همین دلیل سوخت خودرو حتی تا ۴۰درصد افزایش پیدا می‌کند.

2- شل بودن درپوش سوخت :

شل بودن درپوش سوخت یکی از رایج ترین دلایلی است که باعث روشن شدن چراغ چک خودرو  میشود. درپوش بخش مهمی از سیستم تحویل سوخت خودرو است. این درپوش از خروج گازهای بنزین از مخزن سوخت جلوگیری می کند و به حفظ کل سیستم تحت فشار مناسب کمک می کند.

اگر چراغ موتور چک شما بلافاصله پس از بنزین زدن روشن شد ، خودرو را کنار بزنید و مطمئن شوید که درپوش شل نشده است و یا هنوز روی سقف ماشین شما نیست. گاهی اوقات کلاهک درپوش باید تعویض شود ، اما مشکل پر هزینع ای نیست.

3- سنسور جریان هوا :

یکی دیگر از مواردی که در روشن شدن چراغ چک خودرو نقش دارد مشکل در سنسور هواست. سنسور هوا با بررسی مقدار هوای ورودی به موتور، اطلاعات لازم را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند تا با ترکیب شدن با اطلاعات دیگر میزان پاشش انژکتورها مشخص شود. اگر در شهرهای آلوده زندگی می‌کنید حتما حواستان به درست کار کردن سنسور هوا باشد.

4- شمع‌ها و وایرها :

کار شمع‌ها ایجاد جرقه، انفجار بنزین و درنهایت حرکت موتور است. زمانی که این اتصال برقرار نشود جرقه‌ای نیز توسط شمع‌ها تولید نخواهد. یکی از دلایلی شایعی که منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود مشکل در شمع‌ها و وایرهاست. از آنجائیکه شمع‌ها جزو لوازم مصرفی خودرو هستند بعد از مدتی خراب شده و نیاز به تعویض دارند. وایرهای معیوب نیز علاوه‌بر اینکه منجر به تولید نشدن جریان برق مورد نیاز شمع‌ها می‌شود می‌تواند باتری و کوئل را نیز خراب کرده و روی سایر بخش‌های خودرو اثر بگذارد. پس اگر شمع‌ یا وایرهای خودروی شما مشکل داشت در اولین فرصت آن‌ را برطرف کنید.

5- ایراد در مبدل کاتالیستی :

 این مشکل بیشتر در خودروهای قدیمی و فرسوده به‌چشم می‌خورد و تعویض آن هزینه‌ قابل توجهی را به شما تحمیل می‌کند. برای جلوگیری از خرابی کاتالیست بهتر است نسبت به وضعیت سنسور اکسیژن بی‌توجه نباشید، همچنین تعویض به‌موقع شمع‌ها و روغن‌موتور را نیز فراموش نکنید. اگر مبدل کاتالیستی خراب شده باشد باعث می‌شود تا نسبت مسافت طی شده با سوخت مصرفی همخوانی نداشته باشد و هرچه پدال گاز را فشار دهید سرعت بیشتری احساس نکنید.

6- کوئل :

کوئل عهده‌دار تأمین الکتریسیته لازم برای جرقه زدن شمع‌هاست. خراب شدن کوئل می‌تواند چراغ چک خودروی شما را روشن کند. بعلاوه اگر کوئل خراب شود احتمالا شمع‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شوند.

7- باتری :

در بسیاری از خودروها چراغ دینام نشان‌دهنده مشکلی در باتری خودرو است. البته در خودروهای با تکنولوژی بالا، چراغ هشداردهنده خرابی باتری نیز تعبیه شده است. درنتیجه اگر خودروی شما جزو خودروهای با تکنولوژی بالا نیست، خرابی باتری می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو شود.

8- ترموستات :

 این قطعه، یکی از قطعات پرکار در خودرو است و بر دمای محیط نظارت کرده و با فرستادن جریانی سرد به سمت موتور، دمای موتور را تنظیم می‌کند. برای اینکه ترموستات بدون نقص کار کند باید مایع خنک‌کننده داخل ترموستات به موقع تعویض شود زیرا این مایع در طول زمان گرد و غبار را به خود جذب می‌کند و کارایی خود را از دست می‌دهد.

9- انژکتور سوخت :

 مشکل انژکتور نیز می‌تواند چراغ چک خودروی شما را روشن کند. مشکل در انژکتور خودرو مشکل رایجی نیست ولی اگر انژکتور خودروی شما با مشکل مواجه شد باید برای تعمیر آن هزینه نسبتا زیادی پرداخت کنید. برای جلوگیری از خرابی انژکتور باید عادات بد رانندگی خود نظیر رانندگی طولانی با سوخت کم، تعویض دیر به دیر صافی بنزین و مواردی از این دست را ترک کنید.

10- نصب دزدگیر :

گاهی اوقات اگر دزدگیر به‌خوبی نصب نشود و تنظیماتش درست نباشد می‌تواند چراغ چک خودرو را روشن کند. این مسئله به این دلیل اتفاق می‌افتد که کامپیوتر خودروی شما سیستم های نصب شده را به‌عنوان یک عامل مخرب شناسایی می‌کند و چراغ چک را روشن و گاهی ثابت نگه می‌دارد. ازطرفی نصب نادرست دزدگیر یکی از عوامل مهم در برق‌دزدی خودروست و این امر حتی می‌تواند منجر به خالی شدن باتری شود.

11- سیم کشی خودرو :

اگر در یک یا چند قسمت از سیم کشی خودرو پارگی و یا اتصالی وجود داشته باشد، برق به قسمت های مختلف خودرو به درستی نمی‌رسد و در ادامه ممکن است خودرو یا به طور کلی روشن نشود و یا اگر هم روشن می‌شود در حین حرکت دچار خاموشی شود.

12- سیستم چرخش گاز اگزوز (EGR) :

رفع مشکلات سیستم چرخش گاز اگزوز معمولا هزینه‌بر است، به‌ویژه اگر علاوه‌بر تعویض شیر ERG بخواهید تمام پور‌ت‌های آن را نیز تمیز کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگرچه که تعمیر ERG هزینه‌بر است در صورت مشکل در اولین فرصت آن را تعمیر کنید، زیرا اگر این خرابی به انژکتور خودرو نیز آسیب وارد کند، به مراتب باید هزینه بیشتری برای تعمیر خودروی خود بپردازید.

روشن شدن چراغ چک همراه با علایم در خودرو:

بروز علایم همراه با روشن شدن چراغ چک خودرو  را به صورت 2 عامل زیر بررسی می کنیم : 

الف: روشن شدن چراغ چک و لرزش خودرو

بروز لرزش در خودرو یکی از معایبی است که می‌تواند راننده و دیگر سرنشینان خودرو را بسیار بترساند. روشن شدن چراغ چک خودرو و ایجاد لرزش در پی آن می‌تواند به چند دلیل مختلف بروز پیدا کند:

۱-خرابی شلنگ های خودرو

اولین دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو که در ادامه امکان بروز لرزش در کل را به خودرو وجود می‌آورد، در واقع به علت ترک خوردگی، شکستگی و یا شل شدگی یکی از شلنگ های سوخت، هوا و یا مایع خنک کننده رادیاتور است. در صورتی که روشن شدن چراغ چک به یکی از این شلنگ ها مربوط شود، به سادگی با تعویض شلنگ مورد نظر هم چراغ چک خودرو خاموش می‌شود و هم آن که لرزش خودرو از بین می‌رود.

۲-تسمه تایم

دومین مورد مربوط به خرابی تسمه تایم می‌شود که هم باعث روشن شدن چراغ چک خودرو و هم باعث ایجاد یک لرزش محسوس در ماشین می‌شود. معمولا لرزشی که در پی خرابی و یا عدم تنظیم تسمه تایم رخ می‌دهد در موتور به وجود می‌آید که برای تشخیص آن به دقت زیادی نیاز است.

ب : روشن شدن چراغ چک و افت شتاب

گاهی اوقات ممکن است در حال رانندگی باشید و هر قدر پدال گاز را بیشتر فشار دهید، هیچ تفاوتی را در سرعت و شتاب ماشین نبینید. این عدم افزایش سرعت و شتاب می‌تواند مربوط به دو دلیل اصلی و عمده باشد که اولی خراب شدن مبدل کاتالیستی است. این مبدل به دلیل خرابی سنسور اکسیژن، بنزین نامرغوب و یا حتی فرسودگی می‌تواند معیوب می‌شود. روشن شدن چراغ چک خودرو در صورت خرابی این قطعه می‌باشد که بهتر است در اسرع وقت برای تعمیر آن اقدام کنید.

دومین دلیلی که می‌تواند همزمان هم باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شود و هم افت شتاب را در خودرو ایجاد کند، مربوط به خرابی کویل و سیم کشی خودرو است. این مشکل حتی در خودروهای جدید نیز بروز پیدا می‌کند.

سمند EF7 از خودروهایی است که به تکرار با این مشکل رو به رو می‌شود. این خودروها به علت موتور و انرژی برق زیادی که مصرف می‌کنند، در صورتی که در تابستان همزمان بخواهید هم از کولر و هم از ضبط ماشین در حال حرکت استفاده کنید، چراغ چک خودرو روشن می‌شود و افت شتاب و قدرت بسیار محسوسی را در پی خواهد داشت. می‌توانید به راحتی با تقویت کردن سیم کشی های خودرو و همچنین تقویت کویل، از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

 

روش های خاموش کردن چراغ چک خودرو

اولین و مطمئن ترین کاری که می‌توانید انجام دهید آن است که از دستگاه دیاگ استفاده کنید.

دستگاه دیاگ می‌تواند در عرض چند دقیقه برای شما مشخص کند که دلیل روشن شدن چراغ چک چیست و حتی در برخی از موارد با پاک کردن خطاهای دستگاه و ECU ماشین، موجب خاموش شدن چراغ چک می‌شود.

حال فرض کنید که در جاده های خارج شهر هستید و به هیچ تعمیرگاهی دسترسی ندارید. می‌توانید با جدا کردن سر وایرها از باتری، به نوعی ماشین را خاموش کنید و پس از گذشت یک دقیقه دوباره وایرها را متصل نمایید. در بیشتر اوقات با این کار چراغ چک خودرو به صورت موقتی خاموش می‌شود و می‌توانید خود را به یک مرکز تعمیراتی مطمئن برسانید.

علت چشمک زدن چراغ چک خودرو

گاهی اوقات نیز پیش می‌آید که چراغ چک خودرو دائما روشن نمی‌ماند، بلکه گاهی اوقات روشن و گاهی اوقات خاموش می‌شود و حالت چشمک زن پیدا می‌کند. در این مورد چند حالت وجود دارد؛ اول آن که احتمال اتصالی در سیستم برق خودرو وجود دارد، مورد دوم در خصوص به وجود آمدن باگ در ECU یا همان کامپیوتر مرکزی است که با وصل کردن ECU به دستگاه دیاگ می‌توان این عیب را برطرف ساخت.

سنسور اکسیژن NTK در بسته بندی BGI سیم کوتاه سوکت سبز

وایر شمع تقویتی پژو 405 یوتا UTA

شیلنگ پایین رادیاتور رانا سنا Sana

ترموستات سمند EF7 باباپارت 88 درجه