رفع بخار شیشه خودرو
رفع بخارشیشه خودرو

رفع بخارشیشه خودرو یکی از متداولترین سوالات هر راننده ای است که ما در این مطلب تمام روشهای ممکن را در اختیار شما قرار خواهیم دادتا درحین رانندگی دید بهتر و رانندگی ایمنی داشته باشد.

علت بخار گرفتن شیشه خودرو

 اغلب رانندگان به اشتباه فکر میکنند که بخارشیشه خودرو در فصل زمستان رخ می دهد در صورتی که کاملا اشتباه است ! مهمترین دلیل بخار گرفتگی شیشه خودرو اختلاف دمای داخل و بیرون از خودرو است. در واقع بخار رطوبت موجود در فضا است که روی شیشه‌های خودرو می‌چسبد و به مایع تبدیل می‌شودو وقتی هوای مرطوب به شیشه می‌چسبد دید راننده را مختل می‌کند..
عوامل ایجاد کننده این شرایط شامل :
_  تنفس و صحبت کردن سرنشینان خودرو
شرجی بودن هوا
_ مه گرفتگی
_ خیس بودن کفی‌ها در ماشین
_
نگه داشتن فنجان چای یا نسکافه در ماشین

 

رفع بخار شیشه ماشین در فصل گرما

 

علت بخار کردن شیشه ماشین در تابستان، تابش نور خورشید به داشبورد و بخار مواد روی داشبورد است که روی شیشه می‌تابد. برای رفع بخار شیشه ماشین در فصل گرما فرایند زیر را در نظر داشته باشید:

    1. وقتی دمای بیرون ماشین زیادی گرم است، شما باید سعی کنید فاصله دمای داخل را به آن نزدیک کنید. با این حساب لازم است که مقداری شیشه خودرو را پایین بدهید.
    2. پس از آن کولر را روشن کنید؛ اما جهت آن را به سمت شیشه‌ها تنظیم کنید؛ زیرا هوای خشک کولر رطوبت هوا را میگیرد.
    3. اگر شیشه از بیرون بخار کرده‌اند، به سادگی برف پاک کن را روشن کرده و تا از بین رفتن بخار روی کمترین درجه بگذارید.

 

رفع بخار شیشه ماشین در فصل سرما

برای رفع بخار شیشه ماشین در فصل سرما باید مراحل زیر را دنبال کنید:

    1. بیشتر خودروها دارای یک دکمه هستند که به وسیله آن می توان منشا هوای داخل ماشین را تغییر داد. یعنی شما می‌توانید انتخاب کنید که هوا به طور ثابت داخل ماشین بچرخد یا از بیرون وارد شود.
    2. اگر در شرایطی هستید که هوای خارج ماشین سردتر از داخل است، تنظیمات تهویه خود را تغییر دهید و اجازه دهید تا هوا از بیرون وارد فضای ماشین شود.
    3. سریع‌ترین و همچنین سخت‌ترین راه حل این است که شما همزمان فن‌های خود را روشن کرده و سیستم گرمایشی را تا درجه ای که می توانید پایین بیاورید. با اینکار بخارها درجا از بین می روند و شما می توانید کم کم دمای ماشین را به حالت متعادل باز گردانید. مراقب باشید که دما مجددا زیادی گرم نشود.
    4. حال بهتر است که دریچه های خنک کننده زیر شیشه جلو ماشین را فعال نمایید. این کار مستقیما با شیشه جلو ماشین ارتباط دارد و بخار آن را از بین می برد. اما برای رفع بخار سایر شیشه‌ها همچنان لازم است دمای کلی ماشین را پایین بیاورید.

 

عوامل چرب شدن شیشه جلو

 

  • مصرف موارد براق کننده جهت داشبورد و لوازم داخلی خودرو (به خصوص اسپری)
  • نشت ضد یخ و تبخیر آن در محفظه سرنشین‌ها
  • تعوق بیش از حد بدن در فصول گرم سال که حاوی چربی و املاح معدنی می‌باشد.
  • استفاده از روکش داشبورد نمدی و نامرطوب
  • سیگار کشیدن
  • نشتی خیلی ریز از اواپراتور

 

روش های جلوگیری از چرب شدن شیشه

 

  • بهتر است در فصول گرم به محض ورود به خودرو از کولر استفاده نکنیم و تا زمانی که حرارت بدن کم شود صبر کرده و شیشه‌های جانبی را باز کنیم.
  • استفاده کردن از دستمال هایی که خاصیت تمیزکنندگی مناسبی ندارند مانند روزنامه ها و … اصلا توصیه نمی شود چون ممکن است شرایط را بدتر کند.
  • در هنگام رانندگی اگر ماشین های سنگین جلوی شما بودند در سریع ترین زمان ممکن شیشه ها را بالا بکشید و نسبت به بستن دریچه هوا اقدام کنید.
  • سایبان هایی که برای شیشه جلو مورد استفاده قرار می گیرند می تواند گزینه مناسبی باشد و مشکل شما را تا حدودی حل کند.

 

راههای جلوگیری از بخارکردن شیشه خودرو

جلوگیری از بخار شیشه در تابستان و زمستان می‌توانید با انجام مواردی که گفته شده است، مشکلات بخار گرفتگی را بر طرف کنید. در فصل زمستان می‌توانید از سیستم گرمایشی ماشین خود استفاده کنید و در فصل تابستان از سیستم تهویه هوا استفاده کنید تا از بخار کردن ماشین جلو گیری شود.
حال به چند نکته دیگر نیز اشاره می کنیم :

رفع بخار روی شیشه خودرو با سیب زمینی

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما سیب زمینی خام از بخار گرفتگی شیشه خودرو جلوگیری میکند. قبل از استفاده از سیب زمینی شیشه خودرو را تا حد ممکن تمیز کنید. توجه داشته باشید که چسبندگی سیب زمینی سبب جذب گرد و خاک و حشرات می شود، بعد از مدتی حتما شیشه ها را تمیز کنید همچنین در صورت ماندن بیش از اندازه سیب زمینی روی شیشه ها ، شاید دید شما را مختل کند.

رفع بخار روی شیشه خودرو با جاذب رطوبت

جاذب رطوبت یا همان سیلیکا ژل البته به عنوان cat litter (خاک گربه)نیز در بازار شناخته می شوند،  از ساده‌ترین و کارآمدترین گزینه‌ها برای رفع بخار شیشه ماشین است و در جذب و چگالش آب بسیار عالی عمل می‌کند. تنها کافی است اطمینان حاصل کنید که جاذب رطوبت در جایی امن قرار گرفته و سقوط نمی‌کند (شاید جیب درب گزینه مناسبی باشد). با شروع به پر شدن جاذب رطوبت، به طور روزانه آن را تخلیه کنید. با گذشت زمان، متوجه کاهش چشمگیر بخار درون اتاقک اتومبیل خواهد شد.

رفع بخار روی شیشه خودرو با فوم اصلاح

یک پارچه نرم را به فوم اطلاح بزنید، کمی روی آن آب ریخته تا کف کند بعد از اینکه کف کردن آن را روی شیشه‌ها ماشین و آینه ماشین بزنید و بعد آن را با دستمال خشک و تمیز آن را پاک کنید. با انجام این کار دیگر ماشین شما بخار نخواهد کرد. این راه حل بسیار راحت و کم خرج می‌باشد.

رفع بخارو با مایع ضدبخار شیشه

استفاده از این محلول برای جلو گیری از بخار گرفتگی شیشه‌ها و آینه‌ها بسیار کاربردی است. شما می‌توانید این محلول را خودتان درست کنید،که طرز تهیه آن به صورت زیر می باشد :
از موادی همچون ۵۰ درصد آب، ۵۰ درصد سرکه، چند قطره مایع ظرف شویی و همچنین چند قطره آب لیمو را داخل اسپری بریزید و آن را خیلی خوب تکان دهید تا تمام مواد داخل اسپری حل شود، بعد آن را به شیشه‌های ماشین خود بزنید و آن را با دستمال تمیز پاک کنید. حتما از دستمال تمیز و خشک استفاده کنید.

رفع بخارو با استفاده از محصولات Anti fag

با استفاده از اسپری ضد بخار شیشه یا بخار گیر ماشین ، در هر فصلی می توانید از بخارگرفتگی ماشین جلوگیری کنید . این اسپری ها علاوه بر بخار گرفتگی شیشه ها و آینه ها برای جلو گیری از نفوذ اشعه‌های مضر خورشید به داخل اتومبیل نیز کاربرد دارد. این اسپری را می‌توانید از مغازه ها تزیینات اتومبیل یا از کارواش ها تهیه کنید.