عمرمفید باتری خودرو

عمرمفید باتری خودرو به عوامل متعددی همچون کیفیت باتری، میزان ظرفیت باتری، نوع خودرو و شکل استفاده از خودرو وابسته است. روشن شدن خودرو و عملکرد صحیح اکثر بخش‌های الکتریکی خودرو به سلامت باتری وابسته است به همین دلیل است که توصیه می‌شود در طول سال سلامت باتری ماشین به‌صورت دوره‌ای هر شش ماه یکبار بررسی شود و در این مطلب به عمر استاندارد باتری ماشین، دلایلی که عمر آن را کوتاه می‌کنند، راهکارهایی برای افزایش عمر مفید باتری و مشکلاتی که درصورت تعویض‌نکردن باتری ماشین برایتان پیش خواهد آمد صحبت خواهیم کرد.

میزان عمر مفید باتری خودرو

معمولا در مشخصات هر باتری، عمر آن ذکر شده است. بااین‌حال به‌طور متوسط باتری‌ها از ۲ تا ۵ سال دوام می‌آورند. درواقع عمر مفید باتری ۲ تا ۳ سال بیشتر نیست ولی با نگهداری مناسب و سرویس‌های به‌موقع می‌توان آن را تا ۵ سال هم نگه داشت. درباره راهکارهای افزایش عمر باتری خودرو کمی بعد توضیح خواهیم داد.

عوامل مضر بر عمر باتری خودرو

بطور کلی باتری خودرو نباید تحت حرارت خیلی پایین یا خیلی بالا و ضربه قرار گیرد. عوامل زیر را می‌توان مهم‌ترین دلایل سرعت بخشیدن به خرابی باتری خودرو دانست:

۱. دمای نامناسب هوا که قاتل خاموش باتری ماشین

۲- ایراد در دینام ما شین جزء اصلی‌ترین دلیل خرابی باتری

۳- خاموش و روشن کردن بیش از حد خودرو

۴- تاثیر شرایط رانندگی بر کاهش عمر باتری

 ۵- اختلال در کابل اتصال باتری و دینام

۶- استفاده از باتری با آمپر پایین

۷- برق دزدی ماشین

۸. خوردگی پایانه‌های باتری

9. کابل باتری پوسیده یا شل‌شده

علایم پایان عمر باتری خودرو

نشانه‌های ضعیف‌شدن باتری معمولا مشخص هستند و تقریبا به‌راحتی می‌توانید آنها را تشخیص دهید. اگر این ۷ نشانه را متوجه شدید شک نکنید عمر باتری رو به اتمام است و باید آن را تعویض کنید.

1. گذشت سالها از عمر مفید باتری

 معمولا باتری ماشین از ۲ تا ۵ سال دوام می‌آورد. بنابراین اگر چندسال است آن را تعویض نکرده‌اید دیگر وقت آن است.

2- روشن شدن چراغ چک موتور 

چراغ چک موتور به مشکلات زیادی در خودرو ارتباط دارد و یکی از آنها باتری ماشین است. معمولا وقتی چراغ چک روشن می‌شود (دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو)، اولین چیزی که بررسی می‌کنند باتری ماشین است. اگر نشانه‌های دیگر به اندازه کافی بارز هستند که بفهمید مشکل از باتری است، وقتی تعویض آن است. درغیراین‌صورت ماشین را نزد تعمیرکار ببرید تا مشکلات احتمالی را بررسی کند.

3. موتور روشن می‌شود اما نه با سرعت همیشگی

موتور خودرو باید بلافاصله بعد از استارت زدن روشن شود. اگر دیر شروع به کار کند یا به باتری مربوط است یا مشکلی در دینام یا استارت وجود دارد.

4. موتور اصلا روشن نمی‌شود

معمولا ماشین در این حالت‌ها در هنگام استارت زدن و شروع احتراق چندبار کلیک می‌کند ولی موتور روشن نمی‌شود. اگر بعد از چند بار کلیک روشن شد، نشان می‌دهد باتری به میزان بسیار کمی برق‌رسانی دارد. این یعنی باتری ضعیف شده است. ولی اگر روشن نشود باتری مرده است.

5. کم‌نور شدن چراغ‌های جلو

یکی از بارزترین نشانه‌هایی که باتری به پایان عمرش نزدیک شده است کم‌نور شدن چراغ‌های جلو است. در این حالت باتری نمی‌تواند به‌اندازه کافی به چراغ‌های جلو برق‌رسانی کند. این موضوع را می‌توانید وقتی در جاده چراغ‌های پرنور ماشین‌های دیگر را می‌بینید متوجه شوید یا اینکه خودتان حس کنید که در شب به خوبی جاده را نمی‌بینید.

6. مشکلات الکتریکی عمومی

رادیو، چراغ‌های داشبورد، برف‌پاک‌کن، شیشه‌بالابر برقی، سیستم تهویه، چراغ‌ها و بسیاری از سیستم‌های الکترونیکی ماشین، همگی از باتری استفاده می‌کنند. وقتی باتری ضعیف است، هر یک از آنها ممکن است به‌درستی کار نمی‌کنند یا از کار بیفتند.

7. بوی بد

یکی دیگر از علائم خرابی باتری خودرو بوی بدی است که از آن به مشام می‌رسد. اگر ماشین را روشن کرده‌اید و بویی شبیه تخم‌مرغ گندیده یا گوگرد استشمام می‌کنید، احتمالا نشانه نشت باتری است که ممکن است به دلیل قدیمی‌شدن باتری، آسیب خارجی به پایانه‌ها یا محفظه آن و یا اتصال کوتاه داخلی ایجاد شده باشد.

راهکارهای افزایش عمر باتری

برای اینکه عمر باتری‌تان را افزایش دهید باید به‌خوبی از آن نگهداری کنید. برخی از راهکارهای افزایش عمر مفید باتری عبارت‌اند از:

۱. خاموش‌کردن ماشین در فواصل کوتاه‌مدت را محدود کنید.

۲. همیشه چک کنید که باتری شل نشده باشد. اگر مدام در مسیرهای پردست‌انداز رانندگی می‌کنید، بعد از مدتی باتری به‌دلیل شل‌شدن اتصالات و پایانه‌ها در جای خود لق می‌زند. در این صورت احتمال ضعیف‌شدن زودبه‌زود باتری و ایجاد اتصال کوتاه داخلی وجود دارد. به‌طور منظم پایانه‌ها را بررسی کنید که محکم باشند.

۳. هر وقت ماشین را خاموش می‌کنید قبل از آن مطمئن شوید که چراغ‌ها، رادیو و سیستم صوتی را خاموش کرده‌اید.

۴. همیشه باتری و پایانه‌های آن را تمیز نگه دارید و با مسواک آغشته به مخلوط آب و جوش‌شیرین، گردوغبار و کثیفی‌ها را از روی آن پاک کنید. سپس با آب سرد روی آن اسپری کنید و در نهایت آن را خشک کنید.

۵. هر از گاهی باتری را آزمایش کنید. ولتاژ خروجی آن را با دستگاه مخصوص (اگر خودتان ندارید بدهید مکانیک انجامش دهد) اندازه بگیرید.

۶. وقتی ماشین درجا کار می‌کند رادیو، کولر و نظایر آنها را موقتا خاموش کنید.

۷. اگر از ماشین‌تان زیاد استفاده نمی‌کنید، حداقل یک بار در هفته با آن رانندگی کنید.

۸. ماشین را هر از گاهی برای سرویس و نگهداری ببرید.

مضرات استفاده از باتری مستهلک شده

اگر باتری ماشین کهنه و قدیمی شده است و به موقع آن را تعویض نکنید، هم از نظر ایمنی و هم از نظر فنی مشکلات بیشتری برایتان ایجاد خواهد کرد. برای نمونه:

    1.  ممکن است کنار جاده یا در خیابان وقتی ماشین را خاموش می‌کنید دیگر روشن نشود.
    2.  ممکن است یک روز صبح ماشین را روشن کنید، دیرتان هم شده باشد و ببینید ماشین روشن نمی‌شود.
    3.  اگر باتری نشت کند، ممکن است به سایر اجزای ماشین هم آسیب برساند.
    4.  لامپ‌های کم‌نور در هنگام شب بسیار خطرناک هستند.
    5.  ممکن است اتصال کوتاه داخلی در پایانه‌های باتری ایجاد شود که آن هم خطرناک است.
    6.  به دلیل جریان ناکافی ممکن است عملکرد جرقه‌زنی شمع‌های موتور با اختلال مواجه شود و در نتیجه شتاب و توان موتور کاهش پیدا کند.
    7.  اگر باتری توان کافی برای ذخیره‌سازی انرژی را نداشته باشد، برخی از عملکردهای برقی خودرو به ویژه در دور پایین با اختلال مواجه می‌شوند. برای مثال دریچه‌های برقی موتور خودرو ممکن است کارایی لازم را نداشته باشند یا به سرعت مورد نیاز نسبت به دستورات کامپیوتر واکنش نشان ندهند.

بنابراین بهتر است اگر باتری خودرو عمر مفید خود را پشت سر گذاشته است، در کمترین زمان آن را تعویض نمایید.

سخن آخر

در پایان لازم است اشاره کنیم که مهم‌ترین علل خرابی باتری خودرو به مواردی همچون: کاهش الکترولیت، دشارژ ماندن زیاد، استفاده از باتری نامناسب برای خودرو، عدم عملکرد صحیح دینام و یا شل شدن تسمه دینام، عدم تثبیت مناسب باتری به دلیل شل شدن بست نگهدارنده و خوردگی یا یخ‌زدگی باتری ارتباط پیدا می‌کند

همچنین بهتر است در هنگام خرید باتری ویژگی‌های مناسب باتری اتومبیل را از دفترچه راهنمای خودرو و یا وب‌سایت شرکت خودروساز به دست آورید و باتری متناسب با ویژگی‌های اتومبیل خودتان خریداری کنید. از طرف دیگر دقت کنید که از تاریخ تولید باتری نهایتا بیش از ۶ ماه نگذشته باشد. چراکه اگر از تاریخ تولید باتری بیشتر از این مدت سپری شود، الکترولیت و صفحات سربی دیگر کیفیت اولیه را نخواهند داشت.

باطری ماشین در حالت سلامت وظایف بسیار زیادی را به عهده دارد و با اجزای بسیاری در ارتباط است. به همین دلیل اگر کهنه و فرسوده شود یا عمر آن به اتمام برسد، بسیاری از اجزای دیگر درگیر خواهند شد. با نگهداری صحیح از باتری می‌توانید عمر مفید آن را طولانی‌تر کنید و با تعویض به‌موقع آن از بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهید کرد. بنابراین بهتر است درباره باتری خودرو سهل‌انگاری نکنید.

وایر شمع تقویتی پیکان کاربرات یوتا UTA

وایر شمع تقویتی پژو 405 یوتا UTA