مشکلات خرابی سنسور دریچه گاز

عملکرد سنسور دریچه گاز


یکی از اجزای تشکیل‌دهنده اصلی در قسمت موتور خودروهای انژکتوری، سنسور دریچه گاز است. سنسور دریچه گاز (Throttle Position Sensor) در کنار استپر موتور (Stepper) عملیات گاز خوردن خودرو را انجام می‌دهند.

همان‌طورکه از نام سنسور دریچه گاز بر می‌آید، این قطعه یک حس‌گر است که وضعیت فعلی پدال گاز را شناسایی کرده و بر اساس آن، فرآیند کاری خود را تنظیم می‌کند. سنسور دریچه گاز، بخشی از سیستم مدیریت سوخت خودرو است و تشخیص می‌دهد باید چه میزان سوخت و هوا با هم مخلوط شوند.

اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط سنسور دریچه گاز، به کامپیوتر خودرو ارسال می‌شوند و همراه با سایر داده‌های مهم نظیر درجه حرارت، دور موتور و درجه روغن ترکیب می‌شوند تا کامپیوتر خودرو تصمیم بگیرد انجام چه کاری بهتر است. سنسور دریچه گاز، به‌طورمعمول در یک ثانیه چند بار این اطلاعات را به کامپیوتر خودرو می‌فرستد.

اگر سنسور دریچه گاز کار خود را به‌درستی انجام دهد، در هر لحظه که پدال گاز را فشار دهید، خودرو به میزان مناسبی گاز خواهد خورد و فعالیت سیستم کروزکنترل نیز بدون ایراد خواهد بود. علاوه‌برآن، میزان مصرف سوخت اتومبیل شما در بهینه‌ترین حالت ممکن خواهد بود.

این سنسور با کم یا زیاد بودن مصرف سوخت نیز ارتباط مستقیم دارد و در صورت خرابی، باعث گاز خوردن بی‌دلیل خودرو و به دنبال آن مصرف بالای سوخت می‌شود.

این‌روزها بسیاری از خودروها فاقد سنسور دریچه گاز هستند و به‌ جای آن، از دریچه گاز برقی استفاده می‌کنند. استفاده از دریچه گاز برقی به‌ جای سنسور دریچه گاز معمولی، سبب شده است تا در میزان فضای مورداستفاده برای قطعات داخلی موتور، صرفه‌جویی شود و از سوی دیگر، فرآیند موقعیت‌یابی پدال دقیق‌تر صورت بگیرد. با این حال، به دلیل ذات کهنه صنعت خودروسازی در کشورمان، بسیاری از خودروهای داخلی هم‌چنان از سنسور دریچه گاز معمولی استفاده می‌کنند.

علائم خرابی سنسور دریچه گاز

به کمک دستگاه دیاگ، پارامترهای مربوط به سنسور دریچه گاز قابل بررسی است اما تا قبل مراجعه اگر یکی از نشانه های زیر را در خودروتان مشاهده کردید، ایراد مربوط به سنسور دریچه گاز است:

  • بد کار کردن و خوب گاز نخوردن موتور
  • بالا ماندن دور موتور در دور آرام
  • گاز خوردن با تأخیر ماشین (پدال گاز با دریچه و پشت آمپر یکسان نیست)
  • زود کات اف کردن موتور (به زمانی گفته می شود که سوپاپ ورودی موتور بسته و برای چند لحظه ورود هوا یا سوخت به داخل پیستون قطع می‌شود)
  • خاموش شدن موتور با گاز دادن
  • خودرو بین دور موتور ۲۵۰۰rpm تا ۳۰۰۰rpm حالت گرفتگی پیدا می کند.
  • نوسان در دورهای بالا بخاطر کثیفی و آب خوردگی
  • دود کردن موتور، گاهی اوقات هم با گاز دادن، میزان دود کم یا زیاد می شود .
  • گاز هرز خوردن خودرو
  • کپ کردن خودرو

عوامل خرابی سنسور دریچه گاز

عوامل متعددی می توانند در خرابی سنسور دریچه گاز تاثیر داشته باشند  که در این مطلب به طور خلاصه ، مهم ترین عوامل بررسی می شود :

۱. خرابی سنسور دریچه گاز به دلیل وجود نقص در ECU

وجود نقص در یونیت کنترل خودرو موجب می‌شود تا قطعات به ‌درستی عمل نکنند. وجود عیب در این قطعه حتی در برخی شرایط می‌تواند منجر به سوختن قطعات شود. سنسور دریچه گاز پژو 405 و سایر خودروها نیز از آن دسته قطعاتی است که در صورت وجود نقص در ECU ممکن است بسوزد.

2. نوسان برق و اتصالی در سیم‌کشی خودرو

در صورت وجود نوسان برق و اتصالی در سیم کشی خودرو، اطلاعات به‌درستی به یونیت کنترل خودرو (که گاهی به آن کامپیوتر موتور خودرو نیز می‌گویند) منتقل نمی‌شود. در این صورت فرمان‌هایی غلط ارسال می‌شوند، که می‌تواند موجب سوختن برخی قطعات از جمله سنسور دریچه گاز شود.

3. شستشوی داخل موتور و خرابی سنسور دریچه گاز

سیستم خودرو بسیار حساس است و در صورت آب خوردن به آن ، هنگام شستشوی موتور در کارواش ، برخی از قطعات دچار اتصالی می‌شوند. سنسور دریچه گاز خودرو هم در صورت خیس شدن دچار خرابی و اتصال خواهد شد. شستشوی موتور ماشین به صورت غیراصولی، یکی از دلایل اصلی برای تعمیر سنسور دریچه گاز است.در صورت آب خوردن به سنسور حتما باید سوکت تمام سنسورها از جمله سنسور دریچه گاز توسط باد خشک کنند.معمولا کارواش های جدید مجهز به دستگاه های مربوطه هستند. 

4. خراب بودن پولکی دریچه گاز

دریچه هوا دارای قطعاتی مکانیکی است و با ضرباتی که به آنها وارد می‌شود، ممکن است بشکنند و یا دچار مشکل شوند. بنابراین، هر زمان که خودرو را بررسی می‌کنید، این قطعات را نیز از قلم نیندازید.

5. اعمال فشار بیش از حد به پدال گاز

فشار آوردن بیش از حد معمول و گاز دادن زیاد به خودرو باعث خرابی این قطعه می شود. دور موتور خودرو تا حد کاتاف (زمانی که سوپاپ ورودی موتور به خاطر فشار ناگهانی و بیش از اندازه بسته شده و ورود هوا یا سوخت به داخل پیستون برای لحظاتی متوقف می شود) بالا نبرید تا آسیبی  به سنسور دریچه گاز وارد نشود . با توجه به کیفیت پایین اجناس موجود در بازار ،نباید فشار زیادی به ماشین وارد شود تا قطعات فابریک خودرو نشوند. 

نحوه عیب یابی سنسور در یچه گاز

قبل از انجام هر کاری ابتدا سوکت سنسور را جدا کنید توسط  یک لامپ تست، پین های سوکت را بررسی کنید .پین های سوکت دارای برق 5 ولت ،سیگنال و اتصال منفی است . با استفاده از لامپ تست نمی توانید از سالم یا قطع بودن پین سیگنال مطمئن شوید. قطع یا وصل بودن این پین را باید با استفاده از دیاگ و مقدار پارامتر های آن تشخیص دهید. 

برای عیب یابی سنسور  دریچه هوا با استفاده از دیاگ ، ابتدا باید وارد  قسمت خواندن کد خطا شوید با توجه به موقت یا دائم بودن کد خطا ، اقدام به پاک کردن کد خطا کنید . اگرخطا موقت باشد به راحتی پاک می شود ، اما اگر خطا دائم باشد پاک نمی شود.

در بعضی موارد خطای سنسور در کامپیوتر ثبت نمی گردد و کد خطا نشان داده نمی شود . در این صورت باید در قسمت پارامترهای دستگاه به دنبال پیدا کردن عیب سنسوردریچه گاز باشید.