همه چیز درباره چراغ های پشت آمپر ماشین

یکی از مهم ترین علائم هشدار دهنده خودرو ، چراغ های هشدار دهنده پشت آمپر می باشند که روشن شدن هر کدام معنی خاصی را برای راننده خواهد داشت. آگاهی از علائم هشدار دهنده بر روی داشبورد خودرو از مهارت های اصلی رانندگی است که در هر شرایط شما را نسبت به وضعیت موتور و رعایت نکات ایمنی آگاه می سازد. برخی از این چراغ های هشداری ، اهمیت بیشتری را نسبت به بقیه دارند و برخی دیگر تنها نقش آگاه سازی راننده را از وضعیت خودرو دارند .

راهنمای چراغ های هشدار دهنده پشت آمپر

_ رنگ قرمز : معمولاً برای نمایش علائم هشدار دهنده از این رنگ استفاده می شود و بهتر است تا خاموش شدن تمام چراغ های قرمز روی صفحه کیلومتر خودرو اصلاً اقدام به حرکت نکنید.
_ رنگ زرد یا نارنجی : از این دو رنگ برای نمایش علائم ایمنی خودرو استفاده می شود که نمایانگر وضعیت هایی است که سریعاً باید خود راننده آن را برطرف کند.
_ رنگ سبز یا آبی : این رنگ ها معمولاً برای آگاهی راننده از وضعیت موجود یا ظاهر خودرو است. مثلاً چراغ های خودرو خاموش یا روشن است.
_ رنگ سفید : غالباً از این رنگ برای علائم هشداردهنده و ایمنی در فصل سرما استفاده می شود تا تسلط راننده را در هر شرایط جوی فراهم سازد.

 16 نماد هشدار دهنده خودرو که 30 کارخانه بزرگ خودرو سازی از سال ۲۰۰۵ تاکنون از آنها در داشبورد خودروهای تولید شده استفاده نموده اند، عبارتند از :

۱- نماد هشداردهنده دمای موتور         

۲-نماد هشداردهنده روغن موتور  

۳-نماد هشداردهنده باطری یا دینام                     

۴- نماد هشداردهنده گیربکس

۵- نماد هشداردهنده روغن ترمز

۶- نماد هشداردهنده فاصله

7- نماد اخطار موتور (چراغ Check)

8- نماد اخطار سرویس های دوره ای

9- نماد اخطار ترمز ضد قفل

10- نماد اخطار خروج از خطوط

11- نماد کروز کنترل

12- نماد اخطار لغزش خودرو

13- نماد هشدار دهنده عابر پیاده

14- نماد هشدار دهنده نقاط کور

15- نماد اخطار فیلتر هوای آلوده

16- نماد هشداردهنده کیسه هوا

دمای نرمال کارکرد موتور در چه محدوده ای است ؟

اگر موتور داغ کند و سیستم خنک کننده ماشین معیوب باشد گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال نمی یابد واجزای داخلی موتور آسیب می بیند.

برای پی بردن به دمای نرمال کارکرد موتور در حالی که موتور خودروی تان روشن است ( کولر خاموش باشد ) از خودرو پیاده شوید و از قسمت جلو پنجره فن ها را تحت نظر داشته باشید . به محض اینکه فن ها شروع به چرخیدن کردند داخل کابین برگردید و موقعیت عقربه دمای آب را حفظ کنید . همچنین به محض اینکه فن ها خاموش شدند همین حرکت را تکرار کنید و موقعیت عقربه مذکور را به خاطر بسپارید .

هنگام حرکت در سر پایینی ممکن است آمپر آب مقداری پایین تر از حد معمول باشد یا هنگام حرکت در سربالایی با کولر روشن اندکی بالا تر از نرمال باشد که مشکلی ایجاد نمی کند .

 تمامی چراغ‌های اخطار پشت آمپرخودرو‌ها، در جهت اطلاع‌رسانی وضعیت خودرو به راننده تعبیه شده‌اند و توجه‌داشتن به آن‌ها، تا حدود زیادی می‌تواند از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند. در صورت مشاهده هرگونه اخطار، با مراجعه به نزدیک‌ترین تعمیرگاه از خرابی بیشتر و هزینه‌های گزاف ناشی از خرابی‌های گسترده جلوگیری کنید؛ حتی هنگام رانندگی، با توجه به این چراغ‌ها، ممکن است بتوانید مانع از وقوع یک حادثه یا تصادف دلخراش شوید.